Første kvartal 2018: Solid omsætningsvækst og højt aktivitetsniveau

01. juni 2018

I første kvartal 2018 omsatte Norconsult for 1,26 milliarder norske kroner. Det er en vækst på 9,7 procent sammenlignet med samme periode året før. Driftsresultatet udgjorde 90,4 millioner mod 92,4 millioner i samme kvartal 2017. Driftsmarginen i første kvartal udgjorde 7,2 procent.

Første kvartal 2018: Solid omsætningsvækst og højt aktivitetsniveau
Foto: Norconsult AS

Det underliggende driftsresultat er cirka to millioner kroner bedre end første kvartal 2017, under hensyntagen til salget af Vestfjordgaten 4 i februar 2018.

– Konkurrencen på markedet bliver stadigt hårdere, derfor er vi tilfredse med at kunne fremvise en solid omsætningsvækst og forsat god resultatudvikling, siger Per Kristian Jacobsen, koncernchef i Norconsult.

Styrkelse inden for arkitektur
Norconsult er Norges største tværfaglige rådgivningsvirksomhed og har de senere år særligt konsolideret sig inden for arkitektur. Købet af 90,5 procent af aktierne i Nordic – Office of Architecture, er Norconsults hidtil største opkøb. Selskabet har 170 medarbejdere og har tidligere samarbejdet med Norconsult på en række projekter som lufthavnene Gardermoen og Flesland, LHL-sygehuset og hospitalerne Førde og Aker.

– Med købet af Nordic styrker vi vores konkurrencekraft og åbner for nye samarbejdsmuligheder i flere dele af værdikæden. Fremover skal vi sammen løse de største arkitekt- og planlægningsopgaver i Norden og internationalt, siger Jacobsen.

Derudover foretog Norconsult i denne periode også nogle mindre opkøb som Arkitekterne Berg og Østvang AS på Os i Østerdalen.

Stærk aktivitet i Norge og internationaltI første kvartal har Norconsult haft en særlig høj grad af aktivitet inden for de fire største markedsområder: samfærdsel, byggeri og ejendom, energi og vand og kloakering. Derudover har selskabet vundet nye kontrakter som fx i alt 51 rammeaftaler hos Sykehusinnkjøp for arkitekt- og rådgivende ingeniørtjenester til forskellige sundhedsforetagender i Norge samt projektering af Orkdal Folkehelsesenter i samarbejde med Skanska. Norconsult har også vundet flere forskellige fagentrepriser til et nyt hospital i Drammen. I Danmark har Norconsult, på vegne af HENT, arbejdet med Kastrup Hotel. I Sverige har Norconsult fået kontrakt på projektering af en ny vindkraftpark i Härjedalen kommune på vegne af Rabbalshede Elnät. Uden for Norden vandt Norconsult i første kvartal også en forundersøgelse for Sarawak Energy i Malaysia for vandkraftanlægget Mentarang Induk HEP på 1000 MW.

Vokser i SandvikaEfter salget af Vestfjordgaten 4 har Norconsult indgået en langsigtet lejeaftale med den nye ejer, Oslo Areal, og har derudover udvidet hovedkontoret ved at leje flere kontorblokke på Kjørbo i Sandvika.