Nordic – Office of Architecture og Norconsult sætter sammen kurs mod arkitekturtoppen i Norden

10.april 2018

Norges største arkitektkontor får Norges største rådgivningsvirksomhed som hovedejer. Norconsult og Nordic – Office of Architecture vil sammen løse de største arkitektur- og planlægningsopgaver i Norden.

Nordic – Office of Architecture og Norconsult  sætter sammen kurs mod arkitekturtoppen i Norden
: Satser sammen mod arkitekturtoppen: F.v: Per Kristian Jacobsen, Eskild Andersen, Gudmund Stokke, Bård S. Hernes. (Foto: Nordic)

Nordic – Office of Architecture står blandt andet bag Gardermoen, St. Olavs Hospital og regeringskvarteret. Nordic bliver nu en del af Norconsult-koncernen, men skal drives videre som et separat selskab og brand. Norconsult køber 90 procent af aktierne. Nordic – Office of Architecture fortsætter med den samme ledelse og de samme 11 partnere på ejersiden. Der vil heller ikke blive foretaget nogen ændringer i Norconsults organisation som følge af opkøbet.

– Virksomhederne supplerer hinanden godt, og med Norconsult får vi lige præcis det, som vi skal bruge for at videreudvikle en stærk og langsigtet virksomhedskultur. Vi skal have Norden som hjemmemarked og kunne fungere som platform for store, internationale opgaver. Sammen kan vi skabe os en endnu stærkere position på markedet og blive bedre rustet til at håndtere den digitale omstilling i vores sektor. Alt i alt giver det arkitekterne bedre udviklingsmuligheder og plads til at skabe fremragende arkitektur, siger Gudmund Stokke, som er bestyrelsesformand og faglig leder i Nordic – Office of Architecture.

Norconsult og Nordic – Office of Architecture har samarbejdet om en række projekter, blandt andet lufthavnene Gardermoen og Flesland, LHL-sygehuset og sygehusene Førde og Aker.

– Vi viderefører Norconsults allerede stærke satsning på arkitekturfagene og styrker samtidig begge virksomheders konkurrenceevne. For os var Nordic det indlysende valg. De har en solid kompetence og en kultur, der passer godt til vores. Sammen kan vi tilbyde solid, tværfaglig nordisk kompetence og erfaring inden for samfundsplanlægning, projektering og arkitektur, siger koncernchef Per Kristian Jacobsen fra Norconsult.

Nordic – Office of Architecture har 170 medarbejdere i Oslo, København og London. Norconsult har 3.350 medarbejdere fordelt på 93 kontorer i Norge og resten af verden. Opkøbet forventes gennemført inden sommeren, forudsat at det bliver godkendt af den norske konkurrencestyrelse

Profilbillede av Hege Njå Bjørkmann
Hege Njå Bjørkmann